The Loop en 4000 Islands - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Eva Wttewaall - WaarBenJij.nu The Loop en 4000 Islands - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Eva Wttewaall - WaarBenJij.nu

The Loop en 4000 Islands

Blijf op de hoogte en volg Eva

28 Oktober 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

Sabaideee!

Luang Prabang is een klein stadje met een gezellige avondmarkt, waar we overheen hebben gestruind. We dachten hier 's avonds eens even lekker te gaan stappen, dus wij komen bij een leuke bar rond 23.00 uur. Blijkt alles te sluiten rond 23.30 uur en het gebruikelijk is om dan te gaan bowlen. Dus wij hebben ons door een tutuk driver naar de bowlingbaan laten brengen met het idee dat daar het feest los barst. Maar het tegenovergestelde bleek waar. We kwamen in een tl-verlichte hal terecht met ongeveer 10 bowling banen. Natuurlijk hebben we een potje gespeeld, maar we hadden het hier al snel gezien en zijn naar ons guesthouse teruggegaan.
De volgende dag naar de Kuang Si watervallen gegaan, super mooi. Het water is heel blauw, door algen?
En we hebben deze dag ook een overheerlijke massage genomen, hmm even helemaal ontspannen.

Vanuit Luang Prabang naar Vang Vieng gereisd met de bus, dit stadje staat bekent om het tuben. Met een band de rivier af en ondertussen bij verschillende barretjes even stoppen voor een drankje. Een paar jaar geleden was dit helemaal een happening, maar omdat er 35 doden per jaar vielen, zijn de meestel barren gesloten. Nu zijn er nog maar 3 barren open. Echt getubed hebben we niet, voornamelijk heerlijk gechilled bij de barren en rond 17uur moesten we nog ongeveer 1,5 uur tuben. Het wordt hier alleen al rond 18uur donker, dus halverwegen hebben we ons maar door een tuktuk driver terug laten brengen met de banden boven op het dak.

Na Vang Vieng zijn we naar de hoofdstad van Laos gegaan: Vientiane. Dit bleek een hoofdstad van niks. Er valt niet veel te doen, we hebben hier het Budda park bezocht en twee dagen rustig aangedaan. We hadden een fijn hostel met computers tot onze beschikking, dus hier hebben we ons prima vermaakt.

Het eerste idee was om vanuit Vientiane door te gaan naar de 4000 islands en vanuit daar door te reizen naar Cambodja, maar dat zou betekenen dat we echt in een heel rap tempo Laos zouden zijn doorgereisd. Dus na een beetje gegoogeld te hebben, zijn we gestuit op The Loop. Dit is een rondje van ongeveer 500 km door Laos wat start in een klein stadje Thakek. Je huurt motorbikes, krijgt een kaartje mee en gaat zelf op pad. Dus vanuit Vientiane hebben we een bus geboekt naar Thakek. In Thakek motorbikes gehuurd en daar gingen we!

We hebben The Loop in vier dagen gedaan, vier onvergetelijke dagen. Wat was het geweldig en wat voelden we ons stoer. De eerste dag hebben we ongeveer 100 km afgelegd, op gelukkig geasvalteerde wegen. De tweede dag was spannender, de wegen waren niet verhard en doordat het regenseizoen net is afgelopen zijn er veel kuilen. Maar dit zagen wij natuurlijk alleen maar als uitdaging en het was misschien nog wel leuker dan de geasvalteerde wegen. De derde dag zijn we naar de Conglor Cave gereden. Een grot van 7 km lang, waar je met een bootje doorheen vaart. Wat een grote grot, echt ENORM!!!
En de laatste dag was iets minder interessant, een lange rechte weg.

De natuur van Laos is echt prachtig, heel afwisselend om de paar uur bevonden we ons weer in een heel ander stuk landschap. Bergen, rotsen, vlaktes, oerwoud en stukken land wat onder water is gezet om energie mee op te wekken. In deze stukken water staan heel veel dode bomen, die er zwart/wit uitzien. Dit geeft een sprookjesachtige effect.
We zijn ook door veel dorpjes gereden, hier werd er heftig door alle kinderen gezwaait en sabaidee (hallo) geroepen. Je voelt je soms net een koningin op de scooter.
Ennnn ik heb mijn eerste slang gespot.

Na Thakek naar de 4000 islands (14 uur in de bus), waar we op het eiland Don Det verbleven in een hutje met hangmatjes, aan het water.
Op dit eiland hebben we fietsen gehuurd en zijn we het water opgegaan met een vissersbootje om de zoetwater dolfijnen te spotten. En ja hoor daar waren ze, het was heel gaaf om te zien. Ze kwamen redelijk dichtbij. Dolfijnen hebben toch iets betoverends, elke keer als ik er een zag was het: 'aaahh' 'oohhh' en 'ja daaaar'.
Op dit eiland hebben we ook een heerlijke chill dag gehad, lekker een beetje gehangen in een tentje met allemaal matrassen op de grond. Ik ben nog elke dag blij met mijn e-reader!
Op dit eiland ook nog overheerlijk gemasseerd door een ladyboy, hilarisch. :P

En vanuit de 4000 islands zijn we doorgereisd naar Cambodja, Siem Reap. Hier zijn we na een busrit van 20 uur, vanochtend om 4uur aangekomen. Vandaag even een regeldag, wat vlietickets geboekt oa naar de Filipijnen (YES). En vanavond is het dan eindelijk feest, want in Cambodja sluit gelukkig niet alles om 23.30 uur en een van de jongens die we hebben ontmoet is vanavond jarig, dus een extra reden om even te feesten en morgen heerlijk uit te brakken bij een zwembad.

Tot snel allemaal!

• 28 Oktober 2013 - 13:05

Jolien:

Super tof allemaal eefjuh!

• 28 Oktober 2013 - 15:26

Lajla:

Wauw eef:-) klinkt echt paradijselijk allemaal!! xx

• 29 Oktober 2013 - 00:36

Lizette:

Wauwwww,, wat en verhaaaaaaaaaaaaalen.
    Hoop dat je veel foto's maakt, want wat zie je veel en het klinkt adembenemend.
    Ben benieuwd naar je volgende verslag.
    Heel veel plezier! XX

• 30 Oktober 2013 - 07:36

Simone:

Klinkt allemaal weer heerlijk! Geniet er van! Xx

• 02 November 2013 - 11:42

Inge Puijn:

Eva, leuk om ook jouw verhalen te lezen, net ook de verhalen van Floor gelezen. Bofkonten zijn jullie hoor, dat jullie zoveel mooie dingen zien en beleven. Geniet er lekker van, liefs Inge.

• 04 November 2013 - 11:15

Carla Van Der Meer:

Hi Eva, wat schrijf je leuk en wat ben ik blij dat je dat doet. Zo kan ik meegenieten! Die slang, was dat dichtbij . . . ? Meest spectaculaire dat we hier de laatste tijd meemaakten was STORM. Groetje, Carla.

• 25 November 2013 - 17:42

Carla:

Tijdje niks vernomen: geen bericht-goed bericht?
    Groetje, Carla.

• 27 November 2013 - 12:11

Eva:

Druk, druk druk. Er komt snel weer een verslag. ;)